På denne side har vi udvalgt forskellige typer af artikler, som vi tænker kan være interessante hvis man fx er ved at lave en opgave om radikalisering. Hvad er det for nogle mekanismer der er årsag til, at især unge mennesker ender med at blive radikaliseret, hvordan finder radikaliseringen sted, og eksempler på mænd og kvinder der er endt med at tage til Syrien for at kæmpe eller blive gift med en syrienkriger.
MOTHER’S SCHOOL:
SAVE fandt på ideen med åbne skoler med viden og redskaber til mødre, ift hvordan man bedst kan kommunikere med ens børn for at stoppe radikaliseringsprocessen. Sidenhen er flere lande fulgt efter med lignende tilbud. Herunder bla Fryshuset (Malmö) og Amal Hayat.
Ideen med konceptet er at opkvalificere forældrene gennem undervisning. Amal Hayat har siden efteråret 2017 benyttet samme metode til at afholde såkaldte forældre kurser, der er åbne for såvel mødre som fædre.
(Klik her for at læse artiklen, der på engelsk)
Kilde: theweek.in – 30-03-2018
DE TO NORSKE SØSTRE DER REJSTE TIL SYRIEN:
De norsk-somaliske Juma-søstre forlod deres hjem i Oslo en morgen formiddag i 2013, som om det var en helt almindelig dag. Leila, der var 16 år, var tilsyneladende gået i skole, mens Ayan, der var tre år ældre og hjernen bag deres plan, sagde, at hun var på vej i byen for at se en ven. Den aften sendte de en e-mail til deres far for at sige, at de aldrig ville komme hjem, at de skulle bo i Syrien for deres sjæls skyld og deres forældre og tre brødres sjæle. “To søstre” er da også historien om familien, der er splittet af søstrernes afgang.
(Klik her for at læse artiklen, der er på engelsk)
Kilde: www.theweek.in – 27-03-2018
ONLINE RADIKALISERING:
Da Nicola Benyahias søn Rasheed begyndte at bete sig anderledes i 2014, troede hun ikke, at noget var galt.
Hun syntes det var forståeligt nok for ham, at han gerne ville slippe ud af college og forfølge hans drøm om at blive ingeniørstuderende. Hun troede på ham, da han forklarede, at han havde en anden mobiltelefon, fordi hans første telefon ikke længere fungerede så godt. Hun troede, at han i sine lange sessioner online surfede på sociale medier eller spillede spil.
Da han ikke kom hjem en dag i maj 2015, panikkede Benyahia og troede, at der var sket ham noget indtil hun fik en meddelelse fra ham nogle dage senere. problemer. Han ville ikke have, at hans mor skulle gå til politiet eller medierne.
(Klik her for at læse artiklen, der er på engelsk)
Kilde: lowellsun.com – 26-03-2018
HVORDAN KAN MAN FOREBYGGE RADIKALISERING:
Vi lever i en tid med terror. Forebyggelse af radikalisering og voldelig ekstremisme er højt på dagsordenen. De unge er en vigtig del af løsningen, ikke kun problemet.
I virkeligheden er bekæmpelse af terrorisme, radikalisering og voldelig ekstremisme meget komplekst. Det handler om at engagere sig i et tidligt stadie af radikaliseringsprocessen, og arbejde forebyggende. Er man først blevet radikaliseret, er det måske for sent at gøre noget.
(Klik her for at læse artiklen, der på norsk)
Kilde: flytfrem.com – 18-03-2018
HVORDAN SKAL MAN SOM LÆRER MØDE EN ELEV MED EKSTREME HOLDNINGER?
Klasserummet bør være et trygt rum, hvor elever skal have mulighed for kunne sige det der fylder i deres sind. Men hvor kontroversielle meninger kan en studerende have, før læreren skal gribe ind og foretage sig noget?
(Klik her for at læse artiklen, der er på norsk)
Kilde: forskning.no – 02-03-2018